Wdrożenie telepracy przynosi wiele korzyści mogących w istotny sposób wpłynąć na konkurencyjność danego przedsiębiorstwa na rynku.
- Spośród najczęściej wymienianych są redukcje kosztów związane z ograniczeniem powierzchni biurowych, z racji tego że siedziby firm często są umiejscowione w centrach miast, gdzie opłaty za czynsz są wysokie.
- Oszczędności są także czynione np. przy zakupach mebli biurowych czy budowie parkingów.
- Należy jednak zwrócić uwagę, że utrzymywanie dwóch miejsc pracy, w domu pracownika i w siedzibie firmy, może zamiast oszczędności przynieść dodatkowe koszty.
- Zaletą tej formy pracy jest zwiększenie wydajności i efektywności. Telepracownik robi mniej przerw w pracy niż „normalni” pracownicy.
- Elastyczność czasu pracy podwładnych umożliwia ich większą dyspozycyjność, która często odgrywa znaczącą rolę podczas awarii lub zadań specjalnych.
- Dzięki telepracy pracodawca poszukujący pracownika ma dużo większy wybór potencjalnych kandydatów.
- Istnieje większe prawdopodobieństwo zatrudnienia osób przechodzących na emeryturę, zasiłek macierzyński lub innych tylko na czas wykonania określonego zadania.
- Mogą to być specjaliści z dowolnego miejsca na świecie, których praca w siedzibie firmy jest niemożliwa.
- Możliwe także jest zatrudnienie tańszej siły roboczej z krajów o niższych kosztach pracy.
Wdrażając pracą zdalną w przedsiębiorstwie należy spodziewać się trudności związanych z tym procesem.
- Początki mogą być trudne i kosztowne ze względu na uwarunkowania techniczne. Pracodawca ponosi koszt zakupu narzędzi informatycznych niezbędnych do wyposażenia stanowiska pracy, a także musi zapewnić dostęp do sieci oraz szkolenia dla przyszłych telepracowników.
- Istotnym problemem utrudniającym odpowiednie wprowadzenie programu telepracy są trudności zarządzania personelem.
- W wielu przypadkach kultura organizacyjna jest główną przeszkodą we wdrażaniu telepracy, dlatego też menedżerowie muszą rozpatrywać telepracę w jej szerokim kontekście.
- Menedżerowie, zwłaszcza w krajach gdzie jest jeszcze słabo rozpowszechniona, mają duże trudności z odpowiednim doborem kadr. Ważną rolę w procesie rekrutacji odgrywa reputacja kandydata i może ona być decydującym czynnikiem przy jego wyborze.
- Z doświadczeń firm, w których była wdrażana wynika, że dopuszczenie do telepracy nieodpowiednich i niewykwalifikowanych pracowników może znacznie pogorszyć wyniki pracy.
- Etap przystosowania do nowej formy pracy może się okazać długi i uciążliwy.
- Pracodawca ma ograniczoną kontrolę nad pracownikiem, a o jakości jego pracy świadczą tylko jej rezultaty.
- Pojawia się tu kolejny problem konieczności zaufania pracownikowi, gdyż każdorazowa kontrola efektów może być czasochłonna.
- W sytuacji gdy pracownik może mieć wielu pracodawców dużo trudniej jest ukształtować stosunki na zasadzie wzajemnego zaufania.
- Bezpośredni przełożeni muszą dokładnie delegować zadania, ponieważ komunikacja z pracownikiem drogą elektroniczną bądź telefoniczną może prowadzić do niedostatecznego zrozumienia przekazywanych informacji.
- Istotnym problemem może być nieodpowiednia komunikacja, tak formalna jak i nieformalna, pomiędzy wszystkimi jednostkami w organizacji.
- Kadra zarządzająca, nie mając częstego bezpośredniego kontaktu, może mieć trudności z motywowaniem swoich podopiecznych.
- Brak częstych wizyt w siedzibie firmy może zmniejszyć zainteresowanie pracowników jej problemami, a to z kolei wywołać niezrozumienie długookresowych celów.
- Ograniczenie kontaktów ze współpracownikami może negatywnie wpływać na wymianę informacji między nimi, a także chęć dzielenia się nowymi pomysłami.
- Minusem telepracy jest na pewno konieczność zapewnienia ochrony danych, zarówno ze strony technicznej, np. ochrona przed wirusami, jak również przed dostaniem się informacji w niepowołane ręce.